Європейський музичний форум

Ключовою подією першого семестру 2017 – 2018 навчального року цілковито переконливо можна відзначити „Європейський музичний форум”, який відбувся у концертних залах Дніпропетровської академії музики ім. М. Глінки 20 – 22 листопада. Проведення масштабних концертно-творчих заходів три дні поспіль не обмежилось лише офіційними датами форуму. Низка майстер-класів і творчих зустрічей розпочалась ще від 17 листопада, й продовжувалась до заключного дня заходу.

Розпочався форум з відкритих занять молодої, але вже доволі відомої паризької виконавиці Олександри Сумм (скрипка). Синтезуючи у виконавській манері українську та австро-німецьку скрипкові школи майстриня з наснагою ділилась зі студентами сучасними технологічними принципами гри на скрипці. Надалі, естафету майстер-класів перейняли викладач Вищої школи музики в Люцерні, піаністка Тетяна Корсунська та професор Вищої школи музики в Женеві та Вищої школи мистецтв у Берні, віолончеліст Денис Северін. Широке коло актуальних проблем академічного співу висвітлювала на практичних заняттях і солістка Варшавської камерної опери Ольга Пасічник (сопрано).

Урочистий концерт відкриття „Європейського музичного форуму”, вже за доброю традицією, розпочав засновник міжнародного фестивального руху в академії, президент Міжнародного фестивалю музичного мистецтва „Музика без меж”, ректор Дніпропетровської академії музики ім. М. Глінки Юрій Новіков. Цього разу піаніст постав у своєрідності власного інтелектуального стилю виконавства, підкреслимо, творів-шедеврів романтичної доби. Концерт № 1 a-moll для фортепіано з оркестром Р. Шумана вразив слухачів філософічністю промови музиканта, його самобутнім розумово-зваженим спогляданням на романтичну, чуттєво-емоційну художню образність твору.

Не змінюючи традиціям концертного жанру наступний твір позначився своєрідним контрастом до шуманівських фортепіано-оркестрових інтонацій. Звучала концертна арія „Berenice, Che Fal” Й. Гайдна у виконанні Ольги Пасічник. Витончена, прозоро-фактурна оркестрова звучність утворювала характерний супровід до співу-сповіді з драматично-кульмінаційними, регістрово-складними вершинами композиції.

Наголосимо, що вже перші твори концерту-відкриття форуму позначили якісно високий рівень симфонічного оркестру Дніпропетровської академії музики ім. М. Глінки „THE FESTIVAL” (художній керівник і диригент – Заслужений діяч мистецтв України Дмитро Логвин). Свідченням тому – музика різних епох, інструментальний та вокальний супроводи і, ще й до цього зміна диригента у центральній фазі концерту, що безумовно, засвідчує високу виконавську мобільність та художньо якісний рівень колективу. Виконання Угорської рапсодії для віолончелі з оркестром Д. Поппера, в експресивно-віртуозному представлені солістом Денисом Северіним, відбулось під орудою ректора Львівської національної музичної академії ім. М. Лисенка, народного артиста України, скрипаля, диригента Ігоря Пилатюка.

Продовжили концерт два шедеври музики епох романтизму, а саме Великий блискучий полонез, ор. 22 для фортепіано з оркестром Ф. Шопена у виконанні лауреата міжнародних конкурсів, піаніста В’ячеслава Попругіна та надзвичайно відома Арія Дона Базіліо „Наклеп” з опери „Севільський Цирульник” Дж. Росіні у представлені соліста Одеського національного академічного театру опери та балету, народного артиста України Василя Навротського.

Святковий концерт з нагоди відкриття „Європейського музичного форуму” завершувала музика Я. Сібеліуса. Винятково популярний концерт d-moll для скрипки з оркестром, ор. 47, у повному представлені трьох частин твору, виконувала Олександра Сумм. Холодна темпераментність тембрального багатства звучання скрипки і максимальна стриманість почуттів аж до ключових кульмінацій твору постали в основі щонайбільшого енергетично-концентрованого сплеску відчуттів емоційної, психологічної енергії музикантів та усіх слухачів у концертній залі.

Другий концертний день форуму окреслився полярно іншим масштабним жанром академічного музикування, а саме сферою інструментально-камерного виконавства. Два неперевершені ансамблі, два камерні дуети звучали з головної сцени (Concert hall) академії музики ім. М. Глінки у двох відділеннях концерту. Денис Северін (віолончель) і Тетяна Корсунська (фортепіано), Олександр Тростянський (скрипка) і В’ячеслав Попругін (фортепіано) – блискучі ансамблісти й досконалі інтерпретатори композиторського доробку авторів переважно романтичної доби та музики ХХ сторіччя. Звучали відомі музичні шедеври Р. Шумана, Й. Брамса, Ж. Бізе, О. Скрябіна, А. Хачатуряна та ін. Особливо відзначимо виконання хрестоматійної Сонати № 2 для віолончелі з фортепіано Й. Брамса, в якій Д. Северін і Т. Корсунська від витонченості мотивного сполучення лише декількох звуків породжували вже у заключних частинах композиції майже оркестрове, максимально збагачене звучання двох академічних інструментів.

Завершував форум сольний фортепіанний концерт В’ячеслава Попругіна. Музикант універсальної технологічно-виконавської природи майстерно поєднав у виступі твори композиторів-романтиків та музику авторів середини і кінця ХХ століття. Звучали фортепіанні мініатюри Ф. Шуберта, ноктюрни Ф. Шопена, п’єси П. Чайковського, етюди-картини С. Рахманінова, оригінальні піаністичні композиції Т. Лувенді та Е. Денисова.

Яскравою своєрідністю „Європейського музичного форуму” постала нова форма означення результативності майстер-класів провідних музикантів сучасності. Зокрема, 21 листопада відбувся денний концерт учасників проекту „Фестиваль молодих співаків”, у якому, після низки відкритих занять з Ольгою Пасічник та Василем Навротським, прийняли участь найбільш здібні студенти-вокалісти музичних коледжів України. Також 22 листопада відбувся подібний концерт-звіт авторського проекту Дениса Северіна „Віолончельні таланти”, в якому, після серії майстер-класів Д. Северіна з учнями та студентами навчальних музичних закладів України, прийняли участь найбільш обдаровані молоді віолончелісти.

Отже, приємно констатувати, що означений інтернаціональний форум, проростаючи з традицій міжнародного фестивалю музичного мистецтва „Музика без меж”, щороку отримує нові форми його проведення, залучаючи до взаємної співпраці, а відтак, і творчого взаємозбагачення все нових відомих виконавців, викладачів, а також студентів-музикантів з усієї України.